30 lipca 2025 r. odbyło się uroczyste wręczenie umów o dofinansowanie dla trzech kluczowych projektów transportowych realizowanych na terenie Subregionu Południowego województwa opolskiego. Inwestycje te są finansowane w ramach programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021–2027 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
Łączne efekty trzech projektów:
Całkowita wartość projektów: 93 772 846,61 PLN
Dofinansowanie z EFRR: 75 080 095,73 PLN
- Liczba objętych mieszkańców: ponad 216 000
- Infrastruktura rowerowa: 42,5 km nowych i przebudowanych tras
- Obiekty „Parkuj i Jedź” oraz „Bike&Ride”: łącznie 4
- Spadek emisji CO₂: szacunkowo 1 637 ton rocznie
- Roczna liczba użytkowników transportu publicznego: ponad 420 000
🔹 Projekt 1: „Wzrost mobilności na obszarze Subregionu Południowego”
Wnioskodawca: Gmina Głubczyce
Wartość projektu: 28 016 624,79 PLN
Dofinansowanie EFRR: 22 841 762,25 PLN
Partnerzy: Gmina Branice, Gmina Prudnik, Gmina Pakosławice, Powiat Głubczycki
Zakres działań: budowa ponad 25 km ścieżek rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych w pięciu jednostkach samorządu terytorialnego oraz obiekt typu „Bike&Ride” (20 miejsc postojowych).
🔹 Projekt 2: „Zrównoważona mobilność miejska na obszarze Subregionu Południowego”
Wnioskodawca: Gmina Nysa
Wartość projektu: 50 672 658,83 PLN
Dofinansowanie EFRR: 39 417 304,96 PLN
Partnerzy: Gmina Głuchołazy, Gmina Otmuchów, Powiat Nyski, Powiat Prudnicki
Zakres działań:
- budowa i modernizacja infrastruktury pieszo-rowerowej (12,5 km)
- zakup 2 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych
- budowa centrum przesiadkowego, stacji ładowania i energooszczędnego oświetlenia
- realizacja działań informacyjnych z zakresu zrównoważonego transportu
-
🔹 Projekt 3: „Zrównoważona mobilność mieszkańców Subregionu Południowego”
Wnioskodawca: Gmina Biała
Wartość projektu: 15 083 562,99 PLN
Dofinansowanie EFRR: 12 821 028,52 PLN
Partnerzy: Gmina Baborów, Gmina Kietrz, Powiat Głubczycki
Zakres działań:
- budowa i przebudowa ścieżek pieszo-rowerowych (4,4 km)
- budowa 2 obiektów typu „Parkuj i Jedź” z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami
- realizacja zatok autobusowych, oświetlenia, wiat rowerowych i punktów napraw
- poprawa bezpieczeństwa i dostępności w ruchu pieszym i rowerowym
Realizacja tych projektów znacząco wpłynie na poprawę jakości życia mieszkańców, bezpieczeństwo w ruchu drogowym, rozwój ekologicznego transportu oraz ograniczenie emisji CO₂ w regionie. To kolejny krok w stronę nowoczesnego, zintegrowanego i przyjaznego środowisku systemu mobilności w województwie opolskim.