Słownik | Fundusze Europejskie dla Opolskiego

Słownik

Ww

Wkład własny

Wkład beneficjenta do projektu (pieniężny lub niepieniężny), który nie zostanie beneficjentowi przekazany w formie dofinansowania (różnica między kwotą wydatków kwalifikowalnych a kwotą dofinansowania przekazaną beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu rozumianą jako % dofinansowania wydatków kwalifikowalnych).

Wniosek o dofinansowanie projektu

Wniosek, w którym zawarte są informacje na temat wnioskodawcy oraz opis projektu, na podstawie których dokonuje się oceny spełniania przez ten projekt kryteriów wyboru projektów.

Wniosek o płatność

Wniosek składany przez beneficjenta za pośrednictwem CST2021 (aplikacja SL2021) obrazujący postęp rzeczowo-finansowy projektu. Służy wnioskowaniu przez beneficjenta 
o wypłacenie dofinansowania w formie zaliczki lub refundacji poniesionych wydatków kwalifikowalnych, rozliczenia zaliczki lub złożenia samej części sprawozdawczej obrazującej postęp realizacji projektu, bez rozliczania wydatków. Występują cztery podstawowe rodzaje wniosków: sprawozdawczy, o refundację, o zaliczkę oraz rozliczający zaliczkę. Możliwe jest łączenie różnych rodzajów wniosków. Wnioski powinny być składane zgodnie z zatwierdzonym przez IZ FEO 2021-2027 harmonogramem płatności, stanowiącym załącznik do umowy/decyzji o dofinansowanie projektu, co najmniej raz na trzy miesiące (w przypadku braku wydatków do rozliczenia należy złożyć wniosek sprawozdawczy).

Wskaźniki kluczowe

Podział wskaźników na kluczowe i specyficzne wskazuje na źródło ich pochodzenia. Wskaźniki kluczowe ujęte są zarówno wśród wskaźników produktu, jak i rezultatu. Wskaźniki kluczowe to wskaźniki horyzontalne oraz wskaźniki określone dla poszczególnych PI na poziomie krajowym na WLWK 2014, obowiązkowo zaimplementowane do programu regionalnego.

Wskaźniki obligatoryjne

Podział wskaźników na obligatoryjne i pomocnicze wskazuje na obowiązek ich wykazania przez beneficjenta, ze względu na wagę ich pomiaru dla Programu. Jako obligatoryjne wskazano zarówno wskaźniki produktu, jak i rezultatu.

Wskaźniki pomocnicze

Podział wskaźników na obligatoryjne i pomocnicze wskazuje na obowiązek ich wykazania przez beneficjenta, ze względu na wagę ich pomiaru dla Programu. Jako pomocnicze wskazano zarówno wskaźniki produktu, jak i rezultatu.

Wskaźniki produktu EFRR

Podział wskaźników na produkty i rezultaty jest podstawową formą podziału wskaźników. Wskaźniki produktu są to bezpośrednie, rzeczowe efekty podjętych działań mierzonych konkretnymi wielkościami. Opisują wszystkie te produkty, które powstają w trakcie realizacji projektu na skutek wydatkowania środków, tj. kosztów kwalifikowalnych, np. długość sieci kanalizacji sanitarnej.

Wskaźniki produktu EFS

Podział wskaźników na produkty i rezultaty jest podstawową formą podziału wskaźników. Wskaźniki produktu dotyczą realizowanych działań. Produkt stanowi wszystko, co zostało uzyskane w wyniku działań współfinansowanych z EFS. Są to w szczególności usługi świadczone na rzecz uczestników podczas realizacji projektu. Wskaźniki produktu odnoszą się do osób objętych wsparciem.

Wskaźniki rezultatu bezpośredniego EFS

Wskaźniki rezultatu bezpośredniego odnoszą się do sytuacji bezpośrednio po zakończeniu wsparcia, tj. w przypadku osób lub podmiotów – po zakończeniu ich udziału w projekcie - do 4 tygodni od zakończenia udziału w projekcie.

Wskaźniki rezultatu długoterminowego EFS

Wskaźniki rezultatu długoterminowego dotyczą efektów wsparcia osiągniętych w dłuższym okresie od zakończenia wsparcia. Wskaźniki te odnoszą się do sytuacji uczestnika po upływie co najmniej 4 tygodni.

Wskaźniki rezultatu EFRR

Podział wskaźników na produkty i rezultaty jest podstawową formą podziału wskaźników. Wskaźniki rezultatu to te efekty realizacji projektu, które opisują zmiany, jakie nastąpiły w wyniku wdrożenia projektu. Są logicznie powiązane ze wskaźnikami produktu, np. liczba dodatkowych osób korzystających z ulepszonego oczyszczania ścieków.

Wskaźniki rezultatu EFS

Podział wskaźników na produkty i rezultaty jest podstawową formą podziału wskaźników. Wskaźniki rezultatu dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia ze środków EFS. Określają efekt zrealizowanych działań w odniesieniu do osób, np. w postaci zmiany sytuacji na rynku pracy. W celu ograniczenia wpływu czynników zewnętrznych na wartość wskaźnika rezultatu, powinien on być jak najbliżej powiązany z działaniami wdrażanymi w ramach odpowiedniego projektu. Oznacza to, że wskaźnik rezultatu obrazuje efekt wsparcia udzielonego danej osobie i nie obejmuje efektów dotyczących grupy uczestników, którzy nie otrzymali wsparcia. Wskaźniki rezultatu odnoszą się do sytuacji po zakończeniu wsparcia.

Wskaźniki specyficzne

Podział wskaźników na kluczowe i specyficzne wskazuje na źródło ich pochodzenia. Wskaźniki specyficzne ujęte są zarówno wśród wskaźników produktu, jak i rezultatu. Wskaźniki specyficzne to dodatkowe wskaźniki określone przez Instytucję Zarządzającą RPO WO 2014-2020 na poziomie Programu, SZOOP i projektu w celu uzyskania informacji o konkretnych formach wsparcia realizowanych przez beneficjenta lub specyficznych dla działania/poddziałania.

Wskaźniki strategiczne

Wskaźniki opisujące sytuację społeczno-gospodarczą na obszarze realizacji projektu, mierzone przed rozpoczęciem oraz w trakcie jego wdrażania, w celu oszacowania zachodzących zmian, niewynikających jednakże z realizacji inwestycji.

Wspólna Klasyfikacja Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS)

Unia Europejska ustanowiła wspólną klasyfikację jednostek terytorialnych do celów statystycznych, zwaną NUTS. Ma ona ułatwić gromadzenie, opracowywanie i rozpowszechnianie zharmonizowanych regionalnych danych statystycznych w UE. Ten hierarchiczny system jest również wykorzystywany do przeprowadzania analiz społeczno-ekonomicznych regionów i planowania interwencji w kontekście polityki spójności UE. W ramach klasyfikacji NUTS wprowadzono strukturę hierarchiczną, w której każdemu państwu członkowskiemu przydzielono trzy poziomy: NUTS 1, NUTS 2 i NUTS 3. Drugi i trzeci poziom to odpowiednio jednostki poziomu pierwszego i drugiego. Państwo członkowskie może przyjąć kolejne hierarchiczne szczeble szczegółowości dla dalszego podziału poziomu NUTS 3.